Blogi – Omaa hiusta etsimässä

On 29/10/2018 by bdroom

Omaa hiusta etsimässä

Olen ehtinyt kohta kahdenkymmenen asiakaspalveluvuoden aikana kohtaamaan tuhansia ihmisiä hius toiveineen. Olen asiakkaiden toiveita ja odotuksia ymmärtääkseni miettinyt, pohtinut, kysellyt, kaivellut, haastatellut, rohkaissut joskus painostanutkin. Olen nähnyt ahdistusta, itkua, pettymystä, hätää, pelkoa ja paniikkia kun ihmiset kertovat toiveitaan ja kokemuksiaan.

Hiukset on hiuksia isompi juttu. Hiukset on osa ihmistä, osa persoonaa. Osa minäkuvaa, itsetuntoa, itseilmaisua. Hiukset on mielessä heti aamusta, pitkin päivää, arkena, juhlassa, urheilussa. Ammattilaisena voin auttaa asiakkaita löytämään omat hiukset, tunnistamaan omien hiusten vahvuudet ja synnynnäiset ominaisuudet. Auttaa asiakasta ymmärtämään omien hiusten käyttäytymistä, korjata kulttuurin, kampaajien ja median luomia myyttejä ja normeja jotka aiheuttavat häpeää ja vertailua. Haluan avata asiaa esimerkein.

”Hiukset on hiuksia isompi juttu”

Luonnonkihara hius on pörröinen, koska se on kihara, se ei ole virheellinen, vääränlainen, huonokuntoinen vaan kihara ja kiharaa hiusta ei tarvitse harjata suoraksi ja sileäksi se saa olla kihara. Hento, hieno hius menee takkuun, se on ominaisuus, eikä johdu huonosta hoidosta eikä takut ole vaarallisia tai kerro huolimattomuudesta tai epäsiisteydestä vaan tarvitsevat vain omanlaisensa tuotteet jotka auttaa selvittämisessä. Ohuet hiukset ovat synnynnäinen ominaisuus, kaikilla ei tarvitse olla paksut hiukset, ohuissa kevyissä hiuksissa on paljon ominaisuuksia ja vahvuuksia mitä paksuissa ei.

Jokaiselta ihmiseltä löytyy omista hiuksista vahvuuksia ja heikkouksia. Ammattilaisena haluan auttaa ihmistä rakastamaan omia hiuksiaan tai ainakin kokemaan, että on riittävän hyvät hiukset. Koen, että teen asiakkaalle karhunpalveluksen, jos ensimmäisellä kerralla tarjoan sellaista hiusmallia tai väriä, joka on todella kaukana ihmisen luonnollisesta hiuksesta. Muutos voi äkkiseltään näyttää hienolta, mutta kun asiakas lähtee arkeen, niin hiusmalli joka ei mene asiakkaan luonnollisen kasvusuunnan mukaan, ei toimikaan ilman vaivannäköä ja tyvikasvu näkyy viikon päästä jos väri kaukana asiakkaan luonnollisesta tummuudesta.

”Ammattilaisena haluan auttaa ihmisiä rakastamaan omia hiuksiaan”

Haluan antaa asiakkaalle kokemuksen hiuksista jotka toimivat niin, että niitä ei tarvitse ajatella, niihin ei mene energiaa, ne eivät herätä ahdistusta, häpeää ja riittämättömyyden tunteita. Hiuksia ei ole pakko naamioida joka aamu voidakseen lähteä liikkeelle, eikä toisaalta naamioida itseään, jotta kasvot ja sävyt sopivat hiuksiin.

Kun asiakas on saanut tulla tietoiseksi oman luonnollisen hiuksen vahvuuksista, voimme yhdessä miettiä myös vaihtoehtoja jotka ovat jotain muuta kuin oma luonnollinen hius. Silloinkin se tapahtuu vapaa-ehtoisuudesta ja omasta uteliaisuudesta, ei pakosta tai ahdistuksesta käsin.

Kampaajan ja asiakkaan suhde perustuu luottamukseen, ei bisnekseen”

Kaikki tämä sisältyy myös tuotemyyntiin, tuotteet ovat palvelemassa asiakasta. Mitään tuotetta ei tarvitse käyttää, koska joku sanoo niin, vaan siksi että se oikeasti auttaa ja toimii omassa hiuksessa. Ammattilaisena autan asiakasta luottamaan omaan kokemukseensa ja kertomaan tarpeistaan.

Kampaajan ja asiakkaan hyvä suhde perustuu luottamukseen- ei bisnekseen tai mielikuvien luontiin. Tärkeämpää on, miten asiakas pärjää hiustensa kanssa kampaajakäyntien välisen ajan, kuin hieno ennen-jälkeen muuttumisleikki kuva instagramiin. Ja silti, kummatkin ovat mahdollista toteuttaa- kun luottamus pelaa.

 

Saara Rissanen

 

Kirjoittaja on kampajamestari, syvällinen ajattelija ja kahden lapsen äiti.